Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Misja i wizja

Wizja

Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska. Stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości.

Przedszkole podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności, w rozwijaniu zdolności i zainteresowań.

Przedszkole kreuje postawy aktywne, twórcze, wspiera działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności.

Rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na uniwersalnych wartościach. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.

Zapewniamy wykwalifikowaną i kreatywną kadrę pedagogiczną, ustawicznie doskonalącą swój warsztat pracy, zapewniającą dzieciom wychowanie i edukację na najwyższym poziomie.

Nasze działania wychowawczo-dydaktyczne opieramy na sprawdzonych i uznanych metodach pracy oraz dążymy do wdrażania rozwiązań innowacyjnych przynoszących znaczące efekty w pracy z wychowankiem i we współpracy z rodzicami i środowiskiem.

Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.

Misja przedszkola

„Dzieci są wiosną rodziny i społeczeństwa nadzieją, która ciągle kwitnie przyszłością, która bez przerwy się otwiera.” J.P. II

Nasze przedszkole:

  • zapewnia wychowankom zabawę i edukację w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
  • wspomaga dzieci w ich indywidualnym rozwoju poprzez rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, a także wspomaga dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami,
  • kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się,
  • organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką.

Wizja dziecka w naszym przedszkolu:

Dziecko jest:

  • ciekawe świata,
  • ufne w stosunku do nauczycieli,
  • radosne,
  • aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
  • twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej, podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
  • uczciwe i prawdomówne,
  • odpowiedzialne i obowiązkowe,
  • kulturalne i tolerancyjne,
  • świadome zagrożeń.

Model absolwenta

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia, wykazuje:

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
  • umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
  • samodzielność,
  • odporność na stres (sytuacje problemowe,konflikty z kolegami).

posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • podstawową wiedzę o świecie.

umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
  • posługiwać się zdobyczami techniki.

rozumie, zna przestrzega:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną).

nie obawia się:

  • występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
  • wykazać inicjatywy w działaniu,
  • wyrażania swoich uczuć.

Dziecko ma prawo do:

  • życia i rozwoju,
  • swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • wspólnoty w grupie,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
  • nauki, informacji , badania i eksperymentowania,
  • nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw,
  • oświadczania konsekwencji swojego zachowania,
  • zdrowego żywienia.

Organizacja procesu edukacyjnego:

  • preferujemy twórcze metody pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu dziecka, wykorzystujemy elementy koncepcji pedagogicznych m. in Labana, Freineta oraz pedagogikę zabawy,
  • poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci,
  • wspieramy rozwój, na bieżąco diagnozując osiągnięcia dzieci. W trudnych sytuacjach zwracamy się do specjalistów,
  • indywidualizujemy pracę z dziećmi, uwzględniając ich zainteresowania, zdolności i potrzeby, dzięki temu umożliwiamy każdemu dziecku osiągnięcie sukcesu,
  • stwarzamy warunki organizacyjne, materialne i programowe do rozwijania u dzieci zainteresowań.

Metody pracy

Akceptuj, toleruj, wspieraj to najwłaściwsze określenia i wskazania do pracy nauczycieli warunkujące codzienną pracę .

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.

W naszym przedszkolu nauczyciele wykorzystują takie metody, jak:

  • metodę samodzielnych doświadczeń, opartą na inicjatywie własnej dziecka,
  • metodę żądań stawianych przez nauczyciela, które dziecko rozwiązuje samodzielnie według własnego pomysłu,
  • metodę ćwiczeń polegającą na powtarzaniu przez dziecko odpowiednich czynności,
  • metodę odtwarzania, np. podczas nauki wierszy i piosenek,
  • metody słowne: opowiadania, rozmowy, zagadki.

Nauczycielki stosują również w swojej pracy nowatorskie metody, a wśród nich:

  • elementy dramy, pedagogiki zabawy,
  • metodę Ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • improwizacje ruchową R. Labana,
  • zajęcia według koncepcji Carla Orffa,
  • elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • elementy pedagogiki Montessori – metoda ta uczy czynności życia codziennego, rozwija zmysły i usprawnia je,
  • matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
  • gimnastykę rytmiczną A. M. Kniessów,
  • elementy metody Pedagogika Zabawy Klanza,
  • elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia Bajką",
  • elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denissona,
  • edukacja przez ruch - Doroty Dziamskiej.

System motywacji dzieci

Formy nagradzania zachowań zgodnych z regulaminem norm i zasad obowiązujących w grupie:

  • nagradzanie pochwałą i uznaniem,
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności,
  • nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy,
  • przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela,
  • atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka,
  • drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania,

Środki zaradcze w przypadku niestosowania się do ustalonych zasad:

  • tłumaczenie i wyjaśnianie,
  • ukazywanie następstw postępowania , tłumaczenie dziecku ,aby skłonić go do autorefleksji,
  • wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
  • propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
  • czasowe odebranie przyznanego przywileju,
  • utworzenie kącików agresji,
  • odsunięcie od zabawy- polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji,

Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:

  • obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników,
  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej po I semestrze i końcowej,
  • rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • wymiana doświadczeń ze specjalistami,
  • ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • wspieranie rozwoju dzieci- ewaluacja działań ujętych w indywidualnych programach edukacyjno- terapeutycznych

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • obserwacji funkcjonowania w grupie,
  • wytworów prac dzieci,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dzieci,
  • prezentacji umiejętności (występy, konkursy),
  • materiały reportażowe (zdjęcia, filmy, kroniki, albumy),
  • rozmowy.

Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:

  • prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka,
  • rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • organizowanie dni otwartych,
  • organizowanie zebrań, warsztatów,
  • omawianie arkuszy diagnostycznych,
  • arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu,
  • organizowanie zajęć otwartych,
  • prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych.

Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka

Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
  • wszechstronny rozwój dziecka,
  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno wychowawczej,
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole,
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
  • prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
  • organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
  • organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Dzień Edukacji Narodowej, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.,
  • konkursy, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych.

Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym

Celem współpracy z instytucjami jest:

  • rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
  • urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
  • zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.