Misja i wizja
Wizja
Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska. Stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości.
Przedszkole podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności, w rozwijaniu zdolności i zainteresowań.
Przedszkole kreuje postawy aktywne, twórcze, wspiera działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności.
Rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na uniwersalnych wartościach. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Zapewniamy wykwalifikowaną i kreatywną kadrę pedagogiczną, ustawicznie doskonalącą swój warsztat pracy, zapewniającą dzieciom wychowanie i edukację na najwyższym poziomie.
Nasze działania wychowawczo-dydaktyczne opieramy na sprawdzonych i uznanych metodach pracy oraz dążymy do wdrażania rozwiązań innowacyjnych przynoszących znaczące efekty w pracy z wychowankiem i we współpracy z rodzicami i środowiskiem.
Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Misja przedszkola
„Dzieci są wiosną rodziny i społeczeństwa nadzieją, która ciągle kwitnie przyszłością, która bez przerwy się otwiera.”
- J.P. II
Nasze przedszkole:
- zapewnia wychowankom zabawę i edukację w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
- wspomaga dzieci w ich indywidualnym rozwoju poprzez rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, a także wspomaga dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami;
- kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi;
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców;
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
- organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką;
Wizja dziecka w naszym przedszkolu:
Dziecko jest:
- ciekawe świata,
- ufne w stosunku do nauczycieli,
- radosne,
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej, podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
- uczciwe i prawdomówne,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- kulturalne i tolerancyjne,
- świadome zagrożeń,
Model Absolwenta
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia, wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
- umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe,konflikty z kolegami),
posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie;
umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- posługiwać się zdobyczami techniki,
rozumie, zna przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowiei sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania ,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);
nie obawia się:
- występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
- wykazać inicjatywy w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć,
DZIECKO MA PRAWO DO:
- życia i rozwoju,
- swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji , badania i eksperymentowania,
- nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- oświadczania konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Organizacja procesu edukacyjnego:
- preferujemy twórcze metody pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu dziecka, wykorzystujemy elementy koncepcji pedagogicznych m. in Labana, Freineta oraz pedagogikę zabawy;
- poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci;
- wspieramy rozwój, na bieżąco diagnozując osiągnięcia dzieci. W trudnych sytuacjach zwracamy się do specjalistów;
- indywidualizujemy pracę z dziećmi, uwzględniając ich zainteresowania, zdolności i potrzeby, dzięki temu umożliwiamy każdemu dziecku osiągnięcie sukcesu;
- stwarzamy warunki organizacyjne, materialne i programowe do rozwijania u dzieci zainteresowań.
Metody pracy
Akceptuj, toleruj, wspieraj to najwłaściwsze określenia i wskazania do pracy nauczycieli warunkujące codzienną pracę .
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.
W naszym przedszkolu nauczyciele wykorzystują takie metody, jak:
- metodę samodzielnych doświadczeń, opartą na inicjatywie własnej dziecka,
- metodę żądań stawianych przez nauczyciela, które dziecko rozwiązuje samodzielnie według własnego pomysłu,
- metodę ćwiczeń polegającą na powtarzaniu przez dziecko odpowiednich czynności,
- metodę odtwarzania, np. podczas nauki wierszy i piosenek,
- metody słowne: opowiadania, rozmowy, zagadki,
Nauczycielki stosują również w swojej pracy nowatorskie metody, a wśród nich:
- elementy dramy, pedagogiki zabawy
- metodę Ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- improwizacje ruchową R. Labana,
- zajęcia według koncepcji Carla Orffa,
- elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- elementy pedagogiki Montessori – metoda ta uczy czynności życia codziennego, rozwija zmysły i usprawnia je,
- matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- gimnastykę rytmiczną A. M. Kniessów
- elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA,
- elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia Bajką"
- elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denissona,
- edukacja przez ruch - Doroty Dziamskiej.
System motywacji dzieci
Formy nagradzania zachowań zgodnych z regulaminem norm i zasad obowiązujących w grupie:
- nagradzanie pochwałą i uznaniem,
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności,
- nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy,
- przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela,
- atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka,
- drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania,
Środki zaradcze w przypadku niestosowania się do ustalonych zasad:
- tłumaczenie i wyjaśnianie,
- ukazywanie następstw postępowania , tłumaczenie dziecku ,aby skłonić go do autorefleksji,
- wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
- propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- czasowe odebranie przyznanego przywileju,
- utworzenie kącików agresji,
- odsunięcie od zabawy- polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji,
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
- obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników,
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej po I semestrze i końcowej,
- rozmowy indywidualne z rodzicami,
- wymiana doświadczeń ze specjalistami,
- ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- wspieranie rozwoju dzieci- ewaluacja działań ujętych w programach PDW, IPET.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- obserwacji funkcjonowania w grupie,
- wytworów prac dzieci,
- arkuszy obserwacji rozwoju dzieci,
- prezentacji umiejętności ( występy, konkursy),
- materiały reportażowe ( zdjęcia, filmy, kroniki, albumy),
- rozmowy.
Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:
- prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka,
- rozmowy indywidualne z rodzicami,
- organizowanie dni otwartych,
- organizowanie zebrań, warsztatów,
- omawianie arkuszy diagnostycznych,
- arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu,
- organizowanie zajęć otwartych,
- prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych.
Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
- Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego.
- Wszechstronny rozwój dziecka.
- Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
- Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno wychowawczej.
- Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
- Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.
- Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
- Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
- Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola.
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
- Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
- prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
- organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
- organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
- organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
- włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Dzień KEN, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
- konkursy, wycieczki,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy
Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym
Celem współpracy z instytucjami jest:
- Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
- Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
- Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
- zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego