Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Misja i wizja

Wizja

Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska. Stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości.

Przedszkole podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności, w rozwijaniu zdolności i zainteresowań.

Przedszkole kreuje postawy aktywne, twórcze, wspiera działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności.

Rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na uniwersalnych wartościach. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.

Zapewniamy wykwalifikowaną i kreatywną kadrę pedagogiczną, ustawicznie doskonalącą swój warsztat pracy, zapewniającą dzieciom wychowanie i edukację na najwyższym poziomie.

Nasze działania wychowawczo-dydaktyczne opieramy na sprawdzonych i uznanych metodach pracy oraz dążymy do wdrażania rozwiązań innowacyjnych przynoszących znaczące efekty w pracy z wychowankiem i we współpracy z rodzicami i środowiskiem.

Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.


Misja przedszkola

„Dzieci są wiosną rodziny i społeczeństwa nadzieją, która ciągle kwitnie przyszłością, która bez przerwy się otwiera.”

- J.P. II

Nasze przedszkole:

  • zapewnia wychowankom zabawę i edukację w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych,
  • wspomaga dzieci w ich indywidualnym rozwoju poprzez rozwijanie uzdolnień i zainteresowań, a także wspomaga dzieci z różnego rodzaju trudnościami i deficytami;
  • kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi;
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców;
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
  • organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzania placówką;

Wizja dziecka w naszym przedszkolu:

Dziecko jest:

  • ciekawe świata,
  • ufne w stosunku do nauczycieli,
  • radosne,
  • aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
  • twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej, podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
  • uczciwe i prawdomówne,
  • odpowiedzialne i obowiązkowe,
  • kulturalne i tolerancyjne,
  • świadome zagrożeń,

Model Absolwenta

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia, wykazuje:

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
  • umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
  • samodzielność,
  • odporność na stres (sytuacje problemowe,konflikty z kolegami),

posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • podstawową wiedzę o świecie;

umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
  • posługiwać się zdobyczami techniki,

rozumie, zna przestrzega:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowiei sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania ,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);

nie obawia się:

  • występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
  • wykazać inicjatywy w działaniu,
  • wyrażania swoich uczuć,

DZIECKO MA PRAWO DO:

  • życia i rozwoju,
  • swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce
  • snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • wspólnoty w grupie,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
  • nauki, informacji , badania i eksperymentowania,
  • nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw,
  • oświadczania konsekwencji swojego zachowania,
  • zdrowego żywienia.

Organizacja procesu edukacyjnego:

  • preferujemy twórcze metody pracy sprzyjające aktywnemu myśleniu i działaniu dziecka, wykorzystujemy elementy koncepcji pedagogicznych m. in Labana, Freineta oraz pedagogikę zabawy;
  • poznajemy potrzeby i aspiracje edukacyjne dzieci;
  • wspieramy rozwój, na bieżąco diagnozując osiągnięcia dzieci. W trudnych sytuacjach zwracamy się do specjalistów;
  • indywidualizujemy pracę z dziećmi, uwzględniając ich zainteresowania, zdolności i potrzeby, dzięki temu umożliwiamy każdemu dziecku osiągnięcie sukcesu;
  • stwarzamy warunki organizacyjne, materialne i programowe do rozwijania u dzieci zainteresowań.

Metody pracy

Akceptuj, toleruj, wspieraj to najwłaściwsze określenia i wskazania do pracy nauczycieli warunkujące codzienną pracę .

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.

W naszym przedszkolu nauczyciele wykorzystują takie metody, jak:

  • metodę samodzielnych doświadczeń, opartą na inicjatywie własnej dziecka,
  • metodę żądań stawianych przez nauczyciela, które dziecko rozwiązuje samodzielnie według własnego pomysłu,
  • metodę ćwiczeń polegającą na powtarzaniu przez dziecko odpowiednich czynności,
  • metodę odtwarzania, np. podczas nauki wierszy i piosenek,
  • metody słowne: opowiadania, rozmowy, zagadki,

Nauczycielki stosują również w swojej pracy nowatorskie metody, a wśród nich:

  1. elementy dramy, pedagogiki zabawy
  2. metodę Ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  3. improwizacje ruchową R. Labana,
  4. zajęcia według koncepcji Carla Orffa,
  5. elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  6. elementy pedagogiki Montessori – metoda ta uczy czynności życia codziennego, rozwija zmysły i usprawnia je,
  7. matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
  8. gimnastykę rytmiczną A. M. Kniessów
  9. elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA,
  10. elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia Bajką"
  11. elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denissona,
  12. edukacja przez ruch - Doroty Dziamskiej.

System motywacji dzieci

Formy nagradzania zachowań zgodnych z regulaminem norm i zasad obowiązujących w grupie:

  • nagradzanie pochwałą i uznaniem,
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności,
  • nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy,
  • przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela,
  • atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka,
  • drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania,

Środki zaradcze w przypadku niestosowania się do ustalonych zasad:

  • tłumaczenie i wyjaśnianie,
  • ukazywanie następstw postępowania , tłumaczenie dziecku ,aby skłonić go do autorefleksji,
  • wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
  • propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
  • czasowe odebranie przyznanego przywileju,
  • utworzenie kącików agresji,
  • odsunięcie od zabawy- polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji,

Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:

  • obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników,
  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej po I semestrze i końcowej,
  • rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • wymiana doświadczeń ze specjalistami,
  • ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • wspieranie rozwoju dzieci- ewaluacja działań ujętych w programach PDW, IPET.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • obserwacji funkcjonowania w grupie,
  • wytworów prac dzieci,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dzieci,
  • prezentacji umiejętności ( występy, konkursy),
  • materiały reportażowe ( zdjęcia, filmy, kroniki, albumy),
  • rozmowy.

Sposoby informowania rodziców o postępach dzieci:

  • prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka,
  • rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • organizowanie dni otwartych,
  • organizowanie zebrań, warsztatów,
  • omawianie arkuszy diagnostycznych,
  • arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu,
  • organizowanie zajęć otwartych,
  • prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych.

Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka

Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego.
  • Wszechstronny rozwój dziecka.
  • Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno wychowawczej.
  • Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
  • Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole.
  • Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
  • Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola.
  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
  • Promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
  • prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
  • organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
  • organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Dzień KEN, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
  • konkursy, wycieczki,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy

Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym

Celem współpracy z instytucjami jest:

  • Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
  • Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
  • Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
  • Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
  • zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego