Adaptacja dziecka w przedszkolu
ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Adaptacja dziecka w przedszkolu to jeden z ważniejszych momentów w życiu dziecka i jego rodziny. Każdy człowiek a przede wszystkim małe dziecko potrzebuje czasu, by dostosować się do nowej sytuacji. Taki czas poznawania nowego miejsca, nawiązywania kontaktu z rówieśnikami i wychowawcami, i oswajania się z nieznanym nazywamy okresem adaptacyjnym.
Pierwsze kroki w przedszkolu to nie tylko nowe miejsce i nieznane osoby, ale również inne niż w domu zasady, zmiana rytmu dnia i konieczność bardziej samodzielnego niż dotychczas funkcjonowania. Kilkulatek może przeżywać zarówno smutek rozstania z rodzicami, lęk przed nieznanym, jak i podekscytowanie i ciekawość.
Dla trzy lub czterolatka pomocne jest, gdy może wraz z bliską osobą obejrzeć miejsce, w którym później ma przebywać dużą część dnia, a także poznanie i zaprzyjaźnienie się z nauczycielem. Niektórym dzieciom wystarczy jedna wizyta z rodzicami w przedszkolu, by już następnego dnia chętnie zostać tam już na kilka godzin, inne potrzebują kilku tygodni, a nawet miesięcy stopniowego oswajania się z nową sytuacją.
Dziecko, które całe dnie spędzało wyłącznie z mamą, może potrzebować na adaptację dużo więcej czasu niż czterolatek który uczęszczał do żłobka.
Form oswajania się z przedszkolem może być wiele – zajęcia adaptacyjne, pierwsze zabawy w sali tylko w obecności mamy, późniejsze krótkie pobyty w sali samemu, ale z mamą czekającą w szatni, stopniowe wydłużanie już samodzielnych pobytów dziecka w przedszkolu.
ABY UŁATWIĆ MALUCHOWI PRZYSTOSOWANIE SIĘ DO NOWEJ DLA NIEGO SYTUACJI WARTO SKORZYSTAĆ Z NASTĘPUJĄCYCH PODPOWIEDZI:
- W okresie adaptacji staraj się nie wprowadzać dodatkowych dużych zmian w życiu rodziny.
- Przygotuj się, że przystosowywanie się dziecka do nowych warunków może potrwać od kilku dni do kilku miesięcy.
- Przygotuj się na okazywanie przez dziecko trudnych uczuć, a także na to, że przedszkolak może potrzebować większej niż dotychczas uwagi i troski ze strony opiekunów.
- Przed zaprowadzeniem dziecka do przedszkola opowiedz mu, czego może się spodziewać, czytaj książeczki na ten temat, rozmawiaj z nim o jego wyobrażeniach, obserwujcie starsze przedszkolaki na placu zabaw itp.
- Postaraj się ułatwić dziecku funkcjonowanie w przedszkolu, np. dobierz odpowiednie ubrania (spodnie lub spódniczka na gumce, bluzeczka wkładana przez głowę, a nie na guziki, buty na rzepy itp.), poćwicz w domu zgłaszanie potrzeb fizjologicznych i innych, pozwól poeksperymentować z samodzielnym jedzeniem czy korzystaniem z toalety, a także realistycznie opowiedz o tym, jak będzie wyglądał czas spędzony w przedszkolu.
- Staraj się przychodzić po dziecko wtedy, kiedy ono jeszcze dobrze się bawi – początkowo mogą to być nawet tylko dwie, trzy godziny. Pamiętaj, że to ty decydujesz o tym, kiedy odbierasz dziecko z przedszkola.
- Powiedz dziecku, kiedy po niego przyjdziesz („po obiedzie”, „przed drzemką” itp.) i poinformuj o tym wychowawcę.
- Stopniowo, wraz z rosnącą ciekawością dziecka do pozostawania w przedszkolu i po uzgodnieniu tego z nim, przedłużaj czas pobytu w placówce.
- Podczas czasu spędzonego wspólnie z dzieckiem w przedszkolu wspieraj jego próby nawiązywania relacji z innymi dziećmi i paniami.
- Rozmawiaj z dzieckiem o jego uczuciach związanych z pobytem w przedszkolu, zarówno tych pozytywnych, jak i trudnych.
- Jeśli masz duże obawy co do tego, czy twoje dziecko poradzi sobie w przedszkolu, skorzystaj ze wsparcia specjalisty – lepiej wcześniej z profesjonalną pomocą zaplanować przebieg adaptacji, niż szukać pomocy, kiedy problem jest już poważny.
„MÓJ PRZEDSZKOLAK” NR 16/2015