Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Adaptacja dziecka w przedszkolu

ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU

Adaptacja dziecka w przedszkolu to jeden z ważniejszych momentów w życiu dziecka i jego rodziny. Każdy człowiek a przede wszystkim małe dziecko potrzebuje czasu, by dostosować się do nowej sytuacji. Taki czas poznawania nowego miejsca, nawiązywania kontaktu z rówieśnikami i wychowawcami, i oswajania się z nieznanym nazywamy okresem adaptacyjnym.

Pierwsze kroki w przedszkolu to nie tylko nowe miejsce i nieznane osoby, ale również inne niż w domu zasady, zmiana rytmu dnia i konieczność bardziej samodzielnego niż dotychczas funkcjonowania. Kilkulatek może przeżywać zarówno smutek rozstania z rodzicami, lęk przed nieznanym, jak i podekscytowanie i ciekawość.

Dla trzy lub czterolatka pomocne jest, gdy może wraz z bliską osobą obejrzeć miejsce, w którym później ma przebywać dużą część dnia, a także poznanie i zaprzyjaźnienie się z nauczycielem. Niektórym dzieciom wystarczy jedna wizyta z rodzicami w przedszkolu, by już następnego dnia chętnie zostać tam już na kilka godzin, inne potrzebują kilku tygodni, a nawet miesięcy stopniowego oswajania się z nową sytuacją.

Dziecko, które całe dnie spędzało wyłącznie z mamą, może potrzebować na adaptację dużo więcej czasu niż czterolatek który uczęszczał do żłobka.

Form oswajania się z przedszkolem może być wiele – zajęcia adaptacyjne, pierwsze zabawy w sali tylko w obecności mamy, późniejsze krótkie pobyty w sali samemu, ale z mamą czekającą w szatni, stopniowe wydłużanie już samodzielnych pobytów dziecka w przedszkolu.

ABY UŁATWIĆ MALUCHOWI PRZYSTOSOWANIE SIĘ DO NOWEJ DLA NIEGO SYTUACJI WARTO SKORZYSTAĆ Z NASTĘPUJĄCYCH PODPOWIEDZI:

  1. W okresie adaptacji staraj się nie wprowadzać dodatkowych dużych zmian w życiu rodziny.
  2. Przygotuj się, że przystosowywanie się dziecka do nowych warunków może potrwać od kilku dni do kilku miesięcy.
  3. Przygotuj się na okazywanie przez dziecko trudnych uczuć, a także na to, że przedszkolak może potrzebować większej niż dotychczas uwagi i troski ze strony opiekunów.
  4. Przed zaprowadzeniem dziecka do przedszkola opowiedz mu, czego może się spodziewać, czytaj książeczki na ten temat, rozmawiaj z nim o jego wyobrażeniach, obserwujcie starsze przedszkolaki na placu zabaw itp.
  5. Postaraj się ułatwić dziecku funkcjonowanie w przedszkolu, np. dobierz odpowiednie ubrania (spodnie lub spódniczka na gumce, bluzeczka wkładana przez głowę, a nie na guziki, buty na rzepy itp.), poćwicz w domu zgłaszanie potrzeb fizjologicznych i innych, pozwól poeksperymentować z samodzielnym jedzeniem  czy korzystaniem z toalety, a także realistycznie opowiedz o tym, jak będzie wyglądał czas spędzony w przedszkolu.
  6. Staraj się przychodzić po dziecko wtedy, kiedy ono jeszcze dobrze się bawi – początkowo mogą to być nawet tylko dwie, trzy godziny. Pamiętaj, że to ty decydujesz o tym, kiedy odbierasz dziecko z przedszkola.
  7. Powiedz dziecku, kiedy po niego przyjdziesz („po obiedzie”, „przed drzemką” itp.) i poinformuj o tym wychowawcę.
  8. Stopniowo, wraz z rosnącą ciekawością dziecka do pozostawania w przedszkolu i po uzgodnieniu tego z nim, przedłużaj czas pobytu w placówce.
  9. Podczas czasu spędzonego wspólnie z dzieckiem w przedszkolu wspieraj jego próby nawiązywania relacji z innymi dziećmi i paniami.
  10. Rozmawiaj z dzieckiem o jego uczuciach związanych z pobytem w przedszkolu, zarówno tych pozytywnych, jak i trudnych.
  11. Jeśli masz duże obawy co do tego, czy twoje dziecko poradzi sobie w przedszkolu, skorzystaj ze wsparcia specjalisty – lepiej wcześniej z profesjonalną pomocą zaplanować przebieg adaptacji, niż szukać pomocy, kiedy problem jest już poważny.
„MÓJ PRZEDSZKOLAK” NR 16/2015